Mutta, no mitkä ne olivatkaan ne Hannun nuoruuden ekat isot laudat.



Hei, isäni ja äitini osti minulle ekoja lautoja jo ihan hirmu nuorena, varmaankin alle 6 vuotiaana, niin, leluihin kuului lautapelejä, muistan että tuohon aikaan oli paljon eri julkaisijoitten paketti lautapelejä, joissa oli sitten shakki, tammi, mylly, domino ja joissain vielä yatsy lisänä, minulla oli muutama tälläinen eri julkaisijoitten paketti ja lisäksi minulla oli sellainen laatta korttipeli, niin, muistipeli, siinä piti löytyä aina kaksi samaa kuvaa, lisänä oli vielä se korttipeli mustapekka, ja kimble ja mahdollisesti jotain muutakin, mutta, en muista, uusi finanssi ja ravipeli ja monopoly ja klondyke ja scrabble tulivat sitten hieman myöhemmin mukaan, minun ei silloin 1970 luvun puolivälissä ja loppupuolella, niin, vielä ollut tarkoitus olla netti lautapelisuunnittelija tietokoneille, tietokoneet valikoin mukaan 1981, kun tein ensimmäisen digi lautapelini paperille, digilautapelissä oli tarkoitus ajaa autolla rataa ympäri kavereitten kanssa, en vielä tuntenut modeemia, modeemi tuli mukaan joskus 1985 - 1987, kun rakensin ensimmäistä ihan valmista digi lautapeliäni "ilmojein pilotit 1917", mutta, minun idea silloin -70 luvun lopulla oli olla puu ja pahvi ja muovi lautapelisuunnittelija, ja minä kolme isoa lautapeliä suunnittelin silloin 70 luvun puolivälissä ja 80 luvun alkuun, nämä minulle itselleni kolme isoa lautapeliä olivat Carcassonne I, Carcassonne II, ja Star wars = Tähtien sota.



Minä vielä muistan kuinka rakensin Carcassonne pelit ja myös tuon Star Wars pelin, Star Wars peli oli yksinkertainen, jossa oli planeettoja ja sitten niille voi rakentaa hävittäjän jolla on yksi taistelupiste, ja sitten näitä hävittäjiä voi ostaa lisää eri planeetoilla, myöhemmin sitten laajensin vielä, niin, että, hävittäjän lisäksi voi olla risteilijä jolla on 2 taistelupistettä ja taistelualus jolla voi olla 3 taistelupistettä, ja nopilla sitten osuma, kun heittää saman tai pienemmän, kuin avaruusaluksen taisteluarvo, ja näitä avaruusaluksia sitten oli tarkoitus siirtää satunnais taisteluun eri planeetoille, en kuitenkaan koskaan saanut siintä mitään valmista peliä, koska olin niin nuori, tuo star wars peli valikoitui nimen puolesta siintä että se on vähän särö sana, sukunimen mukainen sanaleikki.

Taasen Carcassonne I ja II, niin, nämä olen rakentana niin nuorena, että, en kehtaa kertoa, minä olin rakentanut ensimmäiset omat lautapelini tuolloin ja mietin mitä muuta, nämä ensimmäiset lautapelit ja korttipelit mitkä olin rakentana olivat tammi jossa on kaksi riviä ja tammi jossa on takarivillä napit ja sitten siintä seuraavasti neljä nappia keskellä, sitten pelinä vielä, tavallisilla pelikorteilla, laitettiin kortteja muutamaan riviin ja mietin vielä jotain noppaa mukaan, kaksi noppaa, niin, voi osua vastukseen, jos saa korttia saman tai pienemmän luvun kahdella nopalla, kuninkaalliset eivät taistele, niitä yritetään kaataa. .


Mutta, tämä Carcassonne I ja II, niin, nämä rakentui seuraavasti, minä katsoin tammi lautaa ja mietin mitä muuta lautapeliä voi olla, minulla oli tämä muistipelini ja siintä sain idean irroittaa tammilaudan ruudut toisistaansa, ja sitten mietin mitä muuta, keksin että laitan tiet ja tieverkoston ja sitten mietin mitä muuta, niin, keksin että kaupungit voi laittaa teiden päätyihin, ja sitten keksin pellot tien ja kaupungin viereen ja sitten metsät ja viimein vielä kukkulat, sitten jäin taas miettimiään, että, mitä sitten, en keksinyt mitään kivaa, jotenka aloin etsiä ideoita muista peleistäni, minulla oli tuo mustapekka korttipeli, minä mietin, että, ryövärin voi laittaa tielle ja ryhdyin miettimään sääntöjä ryövärille tiellä, sitten keksin vielä, että, jos ryöväri on tiellä, niin, ritari voi olla kaupungissa, ja sitten keksin, että, maanviljelijä voi olla pellolla, ja metsänvartija metsässä ja munkki kukkulalla, sitten aloin keksimään lisää sääntöjä, minä keksin, että, jos useampi tie on laudalla, ja sitten laittaa ryövärin, niin, voi saada useamman pisteen, ja sitten keksin jos joku toinen tai itse tekee saman, saa vielä puolet pisteistä.

Pisteet olivat aluksi ongelma, kun saa puolet toisen saamista pisteista, tai kolmanneksen tai neljänneksen, niin, keksin, että, jos laittaa pelinapin vain yhdelle pellolle tai tielle tai kaupunkiin tai metsään tai kukkulalle saa 1000 pistettä, tuo 1000 luku on jo sitten mukavampi puolitettuna ja kolmansine ja neljännes osina.

Kun sitten pelin pisteytys oli valmiina, mietin mitä muuta, afrikan tähdestä valikoin hevosenkenkä muotoisen pisteytys taulun ja kimble pelistä ja muista nappi peleistä valikoin nämä pelaajien pelinapit sitten.

Minä ymmärsin tuolloin jo sanan bonus ja lauseen mitä muuta tai mitä vielä, niin, sitten laitoin bonus pallon, kertoimilla joita en ole vieläkään ihan valinnut, mutta, suurin piirtein 2x ja 3x ja 4x ja sitten oli tarkoitus piirtää tämä peli valmiiksi, mutta, sukulaiset kämmäsivät lautapelini, minä sitten seuraavan kerran vakavasti sitä 1988 amigan kanssa olin esittää, pelitestaamisesta, niin, tuon metsän minä mahdollisesti pudottaisin pois, ja laattoja olisi mukavasti jotain 33 kappaletta jokainen pelaaja, en pelaajien määrää mahdollisesti rajoittaisi ja niitä pelinappeja oli kaikilla aina seitsemän.

Carcassonne II sitten oli sellainen, en sitä valmiiksi saanut, mutta, siinä oli sitten näin, että, jos on 3 ritaria laudoilla, niin, ne voi vaihtaa yhteen vartiotorniin ja kolme vartiotornia voi vaihtaa linnaan, taasen sitten jos on kolme ryöväriä tiellä, ne voi vaihtaa yhteen majataloon, ja jos on kolme majataloa ne voi vaihtaa yhdeen kasinoon, ja sitten pelloilla jos oli kolme maanviljelijää, ne voi vaihtaa yhteen farmiin ja kolme farmia voi vaihtaa tehtaaseen, ja vielä jos on kolme munkkia kukkulalla, niin, ne voi vaihtaa yhteen temppeliin, ja jos on kolme temppeliä, niin, ne voi vaihtaa yhteen kathetdraaliin, näillä sitten kaikilla on pisteytys jota en ole lukinnut vielä tänä päivänäkään, ja sitten toki vielä, että, Carcassonne lautapelini nimen valikoin matkailumainoksista ja iso-isän euroopan kartalta, särö sanan sanaleikkinä, Ranskalainen kulttuurikaupunki joka etsii turisteja.


Mutta, jee jee jee, siinä oli Hannu Pelisärön, taikka silloin vielä Jari Särön kolme isointa nuoruus lautaa, minä aion laittaa, nämä kaikki jossain versiossa, joko tabletpelisivustolle tai lautapelisivustolle, niin ajan kanssa, pelien nimet muutan, näin, Hannu Pelisärön - Carcassonne I ja II, sekä Hannu Pelisärön - Tähtien sota.